8 مارس، 2021

مناقشة رسالة الماجستير الموسومة (( دراسة تداولية للقوة في الحوارات العربية بين الطبيب والمريض ))

جرت مناقشة رسالة الماجستير الموسومة
((دراسة تداولية للقوة في الحوارات العربية بين الطبيب والمريض)) تقدمت بها الطالبة (مروى محمد احمد عبداللطيف) / قسم اللغة الإنكليزية.تبحث هذه الدراسة مفهوم القوة في الحوارات ما بين الطبيب والمريض في مدينة الموصل من وجهة نظر تداولية كما تهدف الدراسة كذلك الى معرفة اي نموذج من نماذج التعامل ما بين الطبيب و المريض يتم تبنيه من قبل الاطباء في مدينة الموصل . الاطار النظري المستخدم في هذه الدراسة هي النظرية الادبية لبراون و ليفنسون(١٩٨٧) , و تصنيف النماذج لروتر و هول (٢٠٠٦) . الطريقة المنهجية المتبعة في جمع البيانات هي الملاحظة الطبيعية حيث تم جمع البيانات من عشرة اطباء و ثمانية وثلاثون مريضا في مستشفيات عامة وعيادات خاصة مختلفة. توصلت الدراسة الى انه اطباء مدينة الموصل من كلا الجنسين ومن أعمار مختلفة يمارسون القوة عندما يتعاملون مع مرضاهم بما انهم يستخدمون الاستراتيجية المباشرة في معظم الحالات. توصلت الدراسة كذلك الى انه المرضى من كلا الجنسين ومن اعمار مختلفة يستخدمون استراتيجيات تخفيفية ادبية عندما يتفاعلون مع طبيبهم للتخفيف من تأثير الافعال المهددة للوجه. توصلت الدراسة كذلك الى انه معظم أطباء مدينة الموصل يتبنون نموذج التعامل الأبوي الذي يسيطر فيه الطبيب على مجريات الحوارأ. د. محمد حمزة كنعان/ رئيساوعضوية كل من:أ.م.د. وفاء مظفر علي
م. د. اسماعيل فتحي حسينو أ. د. كمال حازم حسين عضوا و مشرفاOn Monday, the 8th of March, the discussion of the MA thesis entitled “A Pragmatic Investigation of Power in Arabic Doctor-Patient Interactions” by the student Marwa Muhammad Ahmad Abdulateef was held at the hall of “Abo Tamam”
The discussion committee involved the following respectable academic members:
1- Prof. Dr. Muhammad Hamza Kanaan (The chairman)
2- Asst. Prof. wafaa Mudhafar Ali (Member)
3- Dr. Ismaeel Fathi Hussein (Member) Ass.
4- (Prof. Dr. Kamal Hazim Hussein (Member & supervisor
The discussion committee approved the thesis with minor corrections.
The study aims at investigating the notion of power from a pragmatic point of view and establish which model of interaction adopted in Mosuli Arabic doctor-patient interactions. Two theoretical frameworks are adopted in the study namely: Brown and Levinson’s (1987) politeness theory and Roter and Hall’s (2006) typology of models. Naturalistic observation method is the method used to collect data from 10 doctors and 38 patients in different public and private medical settings. The study finds that doctors exercise power when they interact with their patients as they do Face-Threatening-Acts baldly-on-record in most cases. Additionally, the study finds that patients use mitigation strategies when they interact with their doctor to try to lessen the impact of the Face-Threatening-Acts. The study also finds that most Mosul’s doctors adopt a paternalistic model of interaction, in which the doctor dominates the medical encounter.

مشاركة الخبر

مشاركة الخبر